سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی استفاده از سیستم عامل‌ رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان خود برای ایجاد نام تجاری شما، افزایش فروش و بالا بردن ترافیک وب سایت است. این شامل انتشار مطالب جذاب در پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی، گوش دادن و درگیر شدن طرفداران شما، تجزیه و تحلیل نتایج شما و اجرای تبلیغات رسانه‌های اجتماعی است.

عمده سیستم عامل‌های رسانه های اجتماعی (در حال حاضر) عبارتند از: فیس‌بوک (Facebook)، اینستگرام (Instagram)، توییتر (Twitter)، لینکدین (LinkedIn)، پینترست (Pinterest)، یوتیوب (YouTube).

همچنین طیف وسیعی از ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که به مشاغل کمک می‌کند تا از سکوهای رسانه‌های اجتماعی که در بالا ذکر شد، بیشترین بهره را ببرند.

 

 

خلاصه ای از بازاریابی رسانه های اجتماعی 

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ابتدا با انتشار مطلب شروع شد. مشاغل برای ایجاد ترافیک برای وب سایت‌های خود به امید فروش بیشتر، محتوای خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشتند. اما رسانه‌های اجتماعی فراتر از محلی برای پخش محتوا باشند رفتند و رشد به‌سزایی داشتند.

 

امروزه، کسب و کار ها از رسانه اجتماعی برای موارد زیادی استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک تجارت که به فکر بازخورد برند خود در میان مردم است، در فضای مجازی به بررسی و مشاهده نظرات و مکالمات مربوطه می پردازد و به موارد اشاره شده پاسخ می دهد. یک کسب و کار که به دنبال پیدا کردن این است که چگونه در فضای مجازی به فعالیت پرداخته، باید به تحلیل تعامل و میزان فروش خود به کمک ابزارهای تحلیلی باشد. یک کسب و کار که به دنبال رسیدن به میزان مشخصی از مخاطب است، باید از تبلیغات متناسب با میزان مخاطب گسترده کمک بگیرد

به طور کلی، اینها معمولاً به عنوان مدیر یا ادمین شبکه‌های اجتماعی نیز شناخته می‌شوند.

 

پنج ستون اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی 

پنج ستون اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی

1. استراتژی

2. برنامه ریزی و نشر

3. گوش دادن و درگیری

4. تجزیه و تحلیل و گزارشگری

5. تبلیغات

 

1. استراتژی 

استراتژی محتوایی

قبل از اینکه مستقیماً شیرجه بزنید و چیزی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید، بگذارید قدمی به عقب برداریم و به تصویر بزرگتر نگاه کنیم. اولین قدم این است که در مورد استراتژی رسانه‌های اجتماعی خود فکر کنید.

 

اهداف شما چه هستند؟ چگونه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به شما در دستیابی به اهداف تجاری شما کمک کنند؟ برخی از مشاغل برای افزایش آگاهی از برند خود از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، برخی دیگر از آن برای بالابردن ترافیک وب سایت و فروش استفاده می‌کنند.

همچنین رسانه های دسته جمعی به شما کمک می‌کنند تا در حوضه‌ی برند خود به ایجاد تعامل بپردازید، ایجاد یک اجتماع و به عنوان یک کانال پشتیبانی برای مشتریان به شما کمک کنند.

 

می‌خواهید روی کدام سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی تمرکز کنید؟ عمده سیستم عامل‌های رسانه های اجتماعی، که در بالا به آن‌ها اشاره شد، فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب هستند. همچنین سیستم عامل‌های کوچکتر و به روز دیگری مانند Tumblr ،Tik Tok و Anchor و سیستم عامل های پیام رسانی اجتماعی مانند تلگرام (Telegram)، واتس‌اپ (WhatsApp) و وی‌چت (WeChat) وجود دارند. هنگام شروع کار، بهتر است چند سیستم عامل را انتخاب کنید که فکر می‌کنید مخاطب هدف شما بیشتر از همه در سیستم عامل‌ها باشد.

 

چه نوع محتوایی را می‌خواهید به اشتراک بگذارید؟ چه نوع محتوا مخاطب مورد نظر شما را به بهترین وجه جذب می‌کند؟ آیا این تصاویر، فیلم‌ها یا پیوندها هستند؟ آیا محتوای آموزشی یا سرگرم کننده است؟ اینجا مرحله خوبی برای شروع ایجاد پرسونای بازاریابی است که به شما در پاسخ به این سؤالات کمک می‌کند. و این لازم نیست برای همیشه ثابت باشد؛ همیشه می‌توانید استراتژی خود را با توجه به عملکرد پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود تغییر دهید.

 

2. برنامه ریزی و نشر 

تقویم محتوایی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای مشاغل کوچک معمولاً با حضور مداوم در رسانه های اجتماعی آغاز می‌شود. نزدیک به سه میلیارد نفر (3،000،000،000) از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. با حضور در سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی، به برند خود فرصتی می‌دهید تا توسط مشتریان آینده خود کشف شوید.

انتشار در رسانه‌های اجتماعی به آسانی به اشتراک گذاری یک پست وبلاگ، یک تصویر یا یک فیلم در یک بستر وب است. درست همان‌گونه است که در پروفایل شخصی فیسبوک خود به تصویری به اشتراک بگذارید. اما شما می‌خواهید به جای ایجاد و انتشار مطالب به صورت خودجوش، مطالب خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید. همچنین برای اطمینان از به حداکثر رساندن درصد موفقیت در رسانه‌های اجتماعی، باید مطالب خاصی را که مخاطب شما دوست دارد، در زمان و ساعت مناسب منتشر کنید.

 

3. گوش دادن و تعامل 

چگونگی بالابردن تعامل (اینگیجمنت)

با پیشرفت کسب و کار و رسانه‌های اجتماعی شما، مکالمات مربوط به نام تجاری شما نیز افزایش می یابد. افراد در مورد پست‌های رسانه‌های اجتماعی شما اظهار نظر می‌کنند، شما را در پست های رسانه‌های اجتماعی خود منشن می‌کنند یا مستقیماً به شما پیام می‌دهند.

حتی ممکن است مردم بدون اینکه به شما اطلاع دهند در مورد برند شما در رسانه‌های اجتماعی صحبت کنند. بنابراین شما می‌توانید مکالمات رسانه‌های اجتماعی در مورد نام تجاری خود را کنترل کنید. اگر یک نظر مثبت گرفیتد، فرصتی برای خوشحالی و لذت بردن از آنها بدست می‌آورید. در غیر این صورت، می‌توانید قبل از وخیم تر شدن وضعیت، پشتیبانی کنید و وضعیت را اصلاح کنید.

 

4. تجزیه و تحلیل و گزارشگری

چگونگی آنالیز داده های شبکه های اجتماعی

در طول مسیر، خواه در حال انتشار محتوا هستید یا در رسانه‌های اجتماعی مشغول به کار هستید، می‌خواهید بدانید که بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شما چگونه انجام می‌شود. آیا نسبت به ماه گذشته در رسانه های اجتماعی به افراد بیشتری رسیدید؟ چند نظر مثبت در ماه دریافت می‌کنید؟ چند نفر از هشتگ نام تجاری شما در پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود استفاده کردند؟

خود سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی سطح اساسی چنین اطلاعاتی را ارائه می‌دهند. برای به دست آوردن اطلاعات عمیق‌تر در زمینه تجزیه و تحلیل و یا مقایسه در میان سیستم عامل های رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید از طیف گسترده‌ای از ابزارهای تحلیلی رسانه‌های اجتماعی موجود استفاده کنید.

 

5. تبلیغات

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

هنگامی که بودجه‌ی بیشتری برای رشد بازاریابی در رسانه های اجتماعی خود دارید، پلنی که می‌توانید در نظر بگیرید تبلیغات رسانه‌های اجتماعی است. تبلیغات رسانه‌های اجتماعی به شما امکان می‌دهد تا به مخاطبان وسیع‌تری نسبت به کسانی که شما را دنبال می‌کنند، برسید.

سیستم عامل‌های تبلیغاتی رسانه‌های اجتماعی امروزه آنقدر قدرتمند هستند که می‌توانید دقیقاً مشخص کنید که برای چه کسی تبلیغات شما را به نمایش می‌گذارد. شما می‌توانید بر اساس جمعیت‌شناسی، علایق، رفتارها و موارد دیگر، مخاطبان هدف ایجاد کنید.

 

نتیجه گیری

پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی همیشه در حال تحول هستند. وقتی فیس‌بوک برای اولین بار شروع شد، افراد فقط می‌توانستند پست‌های متنی را به اشتراک بگذارند. اکنون، قالب‌های محتوایی زیادی مانند تصاویر، فیلم‌ها، فیلم‌های زنده و Stories وجود دارد.

از این رو، بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی همیشه در حال تغییر است. و شما باید مدام از آخرین تغییرات و استراتژی‌ها برای موفقیت و رشد در رسانه‌های اجتماعی مطلع و به‌روز باشید.

دنیای امروز دنیای اینترنت است و دیگر به کسانی که سواد خواندن نوشتن دارند با سواد گفته نمی‌شود بلکه کسانی که سواد دیجیتال دارند را می‌شود باسواد نامید.